"Tot està per fer i tot és possible" - Miquel Martí i Pol

dijous, 5 de desembre del 2013

Comunicació oral o comunicació escrita?

Una persona que vol dominar el codi escrit d'una llengua no cal que adquireixi tots els coneixements d'aquesta perquè bona part d'aquests ja els sap. Això passa perquè domina el codi oral de la mateixa llengua. El que cal aprendre són els coneixements específics del codi escrit, que són regles que no s'utilitzen en l'oral.
El codi oral i el codi escrit, tenen moltes diferències i ara faré un repàs de les principals, analitzant les característiques.

1. Característiques contextuals (referides al context):


2. Característiques textuals (fan referència al missatge): 















3. Característiques gramaticals i lexicològiques



















LA RELACIÓ ORAL - ESCRIT

Durant la història, hi ha hagut diferents concepcions d'aquesta relació. Durant l'època medieval, per exemple, es donava més importància a l'escrit que a l'oral.

Parlem de tres models de relació oral - escrit:

- Escrit tradicional: L'escrit és el model normatiu que cal aprendre i seguir. La gramàtica és oracional i prescriptiva de l'escrit. Es refusen les varietats dialectals i els registres... Els exercicis per aprendre la llengua són traducció i transformació de textos.

- Escrit com a codi segon:  Es fonamenta en els plantejaments de la lingüística moderna. L'oral és primordial i l'escrit se li subordina. Els exercicis per aprendre la llengua es basen en l'anàlisi d'oracions de l'oral, l'escrit s'utilitza per transcriure conversacions.

- L'escrit, llengua: Considera que l'oral i l'escrit són dos codis diferents i autònoms que vehiculen la mateixa llengua. S'estudia la gramàtica del discurs per poder trobar les característiques dels dos codis. Està relacionat amb l'enfocament comunicatiu de l'aprenentatge de les llengües: els alumnes aprenen a comunicar-se efectivament per oral i per escrit.


Pot ser mai us havíeu plantejat les diferències de l'oral i l'escrit, i ara que es llegeixen semblen molt evidents. Però s'ha d'entendre que, al meu entendre, el millor model per poder entendre els dos codis, és el tercer. La llengua té diferents manifestacions, oral, escrit, fins i tot ara digital. Per ser dominant d'una llengua, una persona ha de dominar tots els codis d'aquesta, tot i que siguin independents, s'han de relacionar i s'han d'aprendre tot. A vegades, a l'escola es tendeix a ensenyar més el model escrit que l'oral. Sembla més important saber escriure que saber parlar. Però pensar això no és correcte. S'han de potenciar, al meu entendre, els dos codis perquè així es pugui tenir un bon domini de la llengua.


Per saber-ne més...

Avui, per ampliar una mica la meva entrada, us recomano una entrada amb recursos per treballar la comunicació oral a la classe del blog de la Yolanda Rosset (un blog especialitzat en educació especial).

I finalment, parlant del codi escrit i com que considero que llegir és una de les meves grans aficions, i llegir forma part del codi escrit, us poso aquí una imatge que dona 33 raons per llegir, espero que us agradi! Jo la trobo molt bonica!


Salut estimats lectors!!!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada