"Tot està per fer i tot és possible" - Miquel Martí i Pol

dimarts, 3 de desembre del 2013

La comunicació escrita

La comunicació escrita, engloba, encara que el nom no ho digui, dues habilitats lingüístiques: llegir i escriure.

Llegir és el procés a través del qual es compren un text escrit.

LLEGIR = COMPRENDRE

Isabel Solé, l'any 1982 va escriure les 4 implicacions de llegir.

1. És un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. El lector ha de fer una construcció pròpia, ha de trobar-hi el seu propi significat.

2. Llegir és aconseguir un objectiu. Sempre llegim per algun motiu, l'objectiu és el que guia la lectura. Hi ha molts objectius i molt variats.

3. Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix ha de fer-se seu el text, relacionant-lo amb allò que ja sap.

4. Llegir és un procés de predicció i inferència continu. La inferència és l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta.
Qui llegeix forma una hipòtesi sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. Quan es refusa una hipòtesi, n'elabora de noves per seguir llegint. Per això, moltes vegades quan acabem de llegir un llibre diem: "Ai, em pensava que el llibre no acabaria així!" Quants cops ens ha passat?? Molts!

L'altra habilitat lingüística que implica la comunicació escrita és escriure. Escriure és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. Per escriure, s'han de tenir en compte tres aspectes.

1. Aspectes formals: Inclou la cal·ligrafia (és una habilitat motora), la relació so-grafia i la disposició en l'espai. No és bo fer un abús d'aquests aspectes formals.

2. Aspectes lingüístics: Inclou els aspectes morfològics (formació de paraules), lexicològics i sintàctics (ordre de les oracions, funcions de les paraules...)

3. Aspectes discursius: Inclou les tipologies textuals com ara la descripció (vegeu l'entrada de la descripció en el meu blog), les propietats o característiques del text (més avall estan ben explicades) i el procés d'escriptura (planificar, redactar i revisar).
A vegades, en aquests últims aspectes s'hi dóna poca importància i se n'hi hauria de donar més.

Quines són les característiques principals del text (i el discurs) ?

Les característiques principals del text són les qualitats que té un escrit quan actua eficaçment com a missatge real en una situació comunicativa. Quan això es compleix parlem d'un text significatiu.

Tipus de característiques:

1. Descriptives: Són les que expliquen, analitzen, el funcionament d'algun aspecte lingüístic.
  • ADEQUACIÓ. És el grau d'adaptació d'un discurs a la seva situació comunicativa tenint en compte l'interlocutor i el propòsit o objectiu. Es té en compte el registre (formal o no formal, tipus de text, general o específic...) i la varietat dialectal (segons la situació se'n tria una o altra).
  • COHERÈNCIA. És la propietat del text que selecciona la informació rellevant de la que no n'és. També estableix la relació lògica i no contradictòria entre les diferents parts d'un discurs tenint en compte l'estructura lògica del text. 
  • COHESIÓ. Conjunt de relacions o vincles de significat que s'estableixen entre diferents elements o parts del text i que permeten al lector interpretar-lo amb eficàcia. S'utilitzen connectors o formes de cohesió (signes de puntuació, conjuncions, el·lipsis de subjectes, pronoms...)
2. Prescriptives: Són les que determinen normes d'ús (donades per autoritats lingüístiques o per la societat)

  • CORRECCIÓ: Es refereix a la norma explícita d'ús en una comunitat lingüística de parlants. Qui l'explicita són les autoritats lingüístiques, en el cas de Catalunya, l'IEC (Institut d'Estudis Catalans), fent diccionaris o gramàtiques. 
  • VARIACIÓ: Es refereix a la qualitat dels trets estilístics i expressius d'un escrit o d'un discurs d'acord en determinats valors i actituds socials. És molt subjectiu. S'ha de tenir estil o repertori, és a dir, saber fer ús de les paraules, saber aplicar-hi recursos retòrics, determinats valors socials...

Cal destacar que la comunicació escrita és una part molt important en el món de la comunicació. La comunicació escrita forma part de la competència comunicativa. Quan una persona té capacitat de comunicar-se, ha de tenir-la en tots els àmbits. En el cas de la comunicació escrita, però, una persona que sap comunicar-se bé en aquest àmbit ha de tenir l'anomenada competència discursiva, que fa referència a l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere i ser capaç de produir textos coherents i cohesionats. També es podria fer referència a la competència lingüística/gramatical, que fa referència al domini del codi lingüístic.

En resum, hem vist que per escriure i llegir, s'han de tenir en compte molts aspectes que a vegades no tenim en compte. 

A la classe, per practicar la comunicació escrita hem pres apunts, hem sintentitzat articles, hem treballat la descripció (vegeu entrada de la descripció).


Per saber-ne més...

Hi ha escriptors que tenen facilitat per endinsar als seus lectors dins els seus llibres i articles, per mi, un d'aquests és Lluís Gavaldà. Ja el seguia des de feina temps perquè és el cantant d'Els Pets, un dels meus grups preferits, però des que va començar a escriure articles al diari Ara que no me n'he perdut ni un. Penso que té la facilitat d'escriure amb un llenguatge planer i proper, i parla de temes absurds que molts no hi donarien importància, però ell n'hi dóna, i sempre aconsegueix que passi una bona estona llegint els seus articles. Com que l'article d'opinió és també un tipus de text, m'ha semblat interessant compartir-vos un article que a mi em va sobtar molt, perquè mentre llegeixes no t'imagines el final, i quan arriba, lligues tots els cables de l'article. A més, em va agradar molt perquè compleix el que he explicat abans sobre llegir, que vas fent hipòtesis del que pot passar fins que al final et sorprèn moltíssim. Em va semblar fascinant! L'article es diu El primer dia de feina i va ser publicat dins la seva secció al diari Ara el dia 17/04/2012.

Us deixo aquí l'enllaç d'un document Drive amb l'article perquè el pugueu llegir i si us vé de gust comentar què us ha semblat, jo encantada!!

Aquí el teniu:

El primer dia de feina - Lluís Gavaldà

Gràcies per llegir-me i fins aviat, lectors!!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada